Zanurzeni w kulturze
Od 30 września 2022 do 28 kwietnia 2023 Stowarzyszenie Przyjaciół i Sympatyków Szkoły we Wróblowicach realizowało projekt „Media w kulturze – kultura w mediach”. Kwota dofinansowania ze środków Fundacji PZU (program PZU z Kulturą) wyniosła 17 536,00 zł.
Istotą projektu jest ukazanie żyliśmy młodym ludziom nowego, nieznanego im oblicza kultury wysokiej. Pragniemy, aby kultura kojarzyła się im nie tylko z przedstawieniem teatralnym, które znają, ale odsłoniła nowy świat. Dlatego w projekcie zaplanowano m.in. udział w spektaklu Teatru Piasku oraz wirtualny spacer wokół zamku w Nowym Wiśniczu. Chcemy, aby uczniowie przenieśli te doświadczenia w świat stworzonych przez siebie mediów (szkolnego radio, gazety, bloga).
Bezpośrednim celem projektu było rozbudzenie wrażliwości kulturalnej u młodego pokolenia i przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze (twórczość i odbiór). Ważne jest, aby uczniowie wiedzieli, co oferuje im w dzisiejszym świecie tak zwana kultura wysoka oraz: stwarzanie warunków do indywidualnego rozwoju osobowości, do konfrontacji, oceny i wymiany doświadczeń, ujawnianie talentów; wychowanie kulturalnych, otwartych tolerancyjnych ludzi; pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego.
W ramach projektu uczniowie klas I-III wzięli udział w wycieczce do Wieliczki, podczas której zwiedzili podziemną trasę turystyczną, Kaplicę św. Kingi oraz Muzeum Zup Krakowskich. Kierunkiem drugiego wyjazdu był Kraków. Uczniowie obejrzeli spektakl w Teatrze Groteska oraz wzięli udział w lekcji muzealnej w Sukiennicach.
Starsi uczniowie mogli bliżej poznać historię naszej okolicy odwiedzając Nowy Wiśnicz oraz zapoznać się z inną formą przekazu literatury, czyli Teatrem Piasku Tatiany Galitsyny. Kultura to również wymiar duchowy, dlatego podążyliśmy śladem Świętego Jana Pawła II do jego rodzinnych Wadowic.
Projekt „Media w kulturze – kultura w mediach to nie tylko wyjazdy do miejsc kultury i sztuki. Uczniowie stworzyli gazetę szkolną, zainicjowali działanie radiowęzła i przygotowali teksty na szkolnego bloga.
Liczymy na to, że uczniowie będą częściej odwiedzać kina czy muzea. Zadowolenie uczniów z pewnością motywuje do aplikowania w kolejnej edycji projektu.