Urodziny Profesora
23 listopada br. w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego świętowano 86. urodziny patrona i założyciela lusławickiego kampusu - profesora Krzysztofa Pendereckiego. Wyjątkowy koncert pod batutą Macieja Tworka z towarzyszeniem znakomitych zespołów z I,Culture na czele oraz chórami Filharmonii Krakowskiej i solistami: Natalią Rubiś (sopran), Karoliną Sikorą (sopran), Anną Lubańską (mezzosopran), Adamem Zdunikowskim (tenor) oraz Robertem Jezierskim (bas) był źródłem niezapomnianych wrażeń.
Artyści wykonali jedno z najważniejszych dzieł ostatnich lat Mistrza Pendereckiego - utwór, który zdobył uznanie publiczności i krytyki - monumentalne CREDO na pięć głosów solowych, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę, które po raz pierwszy zabrzmiało w murach Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach.
- W dniu urodzin Maestro oprócz koncertu zaplanowaliśmy również uroczyste zainaugurowanie ekspozycji multimedialnej „Krzysztof Penderecki – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku”, prezentującą dorobek polskiej muzyki najnowszej z użyciem nowoczesnych technologii audiowizualnych oraz systemów multimedialnych - tłumaczy Adam Balas, dyrektor Europejskiego Centrum Muzyki.
Wystawa podkreśla szczególną rolę Krzysztofa Pendereckiego i jego imponujący wkład
w rozwój polskiej i światowej kultury, ukazuje także bogactwo polskiej muzyki najnowszej i jej twórców. Warstwa merytoryczna ekspozycji opiera się w znacznym stopniu na prywatnych zbiorach i archiwaliach Państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich.
Część ekspozycji zatytułowana „Artysta” dedykowana jest twórcy i procesowi tworzenia. Projektanci zaaranżowali ją na wzór prywatnego gabinetu Krzysztofa Pendereckiego w dworku w Lusławicach. To przestrzeń odkrywająca przed zwiedzającymi indywidualne wspomnienia, pamiątki oraz inspiracje i pasje, które kształtowały kompozytora - mówi dyrektor Balas.
Projekt wystawy stworzony przez Mirosława Nizio i zespół NIZIO DESIGN INTERNATIONAL aranżuje istniejącą przestrzeń CENTRUM bez istotnej ingerencji w obiekt, tworząc nową jakość i jedność stylistyczną z minimalistyczną architekturą kampusu
w Lusławicach.
- Głównym założeniem projektu opracowanego przez Nizio Design International, było stworzenie wystawy spójnej z przestrzenią Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, która odkryje przed zwiedzającymi bogactwo twórczości kompozytora oraz inspiracji, w których ta twórczość ma swoje korzenie. Oglądając wystawę, zwiedzający nie tylko usłyszą słynne kompozycje profesora Krzysztofa Pendereckiego, a także poznają indywidualne pamiątki, wspomnienia oraz inspiracje i pasje, które kształtowały wybitnego artystę i ścieżkę jego kariery – mówi Mirosław Nizio, właściciel warszawskiej pracowni Nizio Design Interational.
Przestrzeń ekspozycji podzielona jest na trzy części: Artysta, Spotkania i Dzieło, przy czym każda z nich stanowi całość, którą można oglądać niezależnie, w dowolnej kolejności.
W części „Artysta” prezentowany jest dorobek Krzysztofa Pendereckiego. Mistrz ukazany jest tutaj jako obywatel świata, ambasador kultury polskiej oraz wybitna postać wyróżniona setkami prestiżowych nagród państwowych, akademickich i środowisk twórczych. Foyer wokół sali koncertowej („Spotkania”) zaprasza do zapoznania się z wielkimi wykonaniami dzieł Krzysztofa Pendereckiego oraz poszerzoną informacją o najwybitniejszych twórcach polskiej muzyki. W części „Dzieło” imponująco przedstawiony jest dorobek Krzysztofa Pendereckiego (tafle szklane z nadrukami rękopisów Kompozytora), lista dzieł Patrona CENTRUM oraz „oś czasu” wykonana w oparciu o wybór utworów polskich ostatniego stulecia przez Radę Programową projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Interaktywne stanowiska multimedialne lub odsłuchowe uzupełniają każdą z wymienionych części wystawy.
- Ekspozycja twórczo rozwija ideę Krzysztofa Pendereckiego związaną z powstaniem kampusu w Lusławicach, u której podstaw - obok utworzenia miejsca dla rozwoju utalentowanych młodych muzyków z kraju i ze świata – było i jest zwiększenie dostępności dziedzictwa kulturowego oraz popularyzacja muzyki najnowszej - podsumowuje Adam Balas.
Dzięki współpracy Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym wykorzystane zostało opracowanie unikatowego w skali światowej przedsięwzięcia „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” - zbiór arcydzieł polskiej literatury muzycznej, powstałych od 1918 do 2018 roku, starannie wyselekcjonowanych przez Radę Programową złożoną z największych autorytetów polskiego środowiska związanego z muzyką współczesną. Najważniejsze utwory, z których każdy reprezentował jeden rok ostatniego stulecia, zostały zarejestrowane na 36 płytach CD we współpracy z 1700 czołowymi polskimi artystami, dając ponad 2000 minut znakomitej polskiej muzyki.
W 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości Polskie Wydawnictwo Muzyczne podjęło się realizacji spektakularnego przedsięwzięcia okrzykniętego w mediach największym muzycznym projektem wolnej Polski. Zapraszając do współpracy najważniejsze instytucje kultury, czołowe formacje muzyczne i najwybitniejszych światowych wykonawców, PWM koordynowało międzynarodowe działania koncertowe, wydawnicze, dokumentacyjne i edukacyjne. „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” było pierwszym w historii przedsięwzięciem o tak szerokim zasięgu w skali międzynarodowej, będącym jednocześnie artystyczną inwazją polskiej muzyki na świecie.
Pozostałe materiały ekspozycji są przygotowane przez zespół merytoryczny Centrum oraz poszerzone o materiały audio i video pozyskane na zasadzie licencji od producentów koncertów, spektakli czy nagrań, m.in. Telewizji Polskiej, Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Opery Śląskiej, Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku Białej, Studia Miniatur Filmowych w Warszawie, Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego, firmy DUX.
Finansowanie projektu zapewnione zostało dzięki środkom pochodzącym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ponadto projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego oraz Stowarzyszenia Akademia imienia Krzysztofa Pendereckiego, Międzynarodowe Centrum Muzyki. Wystawę można zwiedzać bezpłatnie przy okazji koncertów odbywających się w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |