Przejście do firmy KM-Net

SKO

elektroPrzedstawiciele rządu i samorządów zainaugurowali współpracę dotyczącą rozwoju elektromobilności. Porozumienie zakłada zwiększenie liczby autobusów elektrycznych jeżdżących po polskich miastach i gminach w ramach już istniejących systemów komunikacji zbiorowej. Listy intencyjne podpisali 20 lutego br. przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowcy z 41 polskich miast i gmin, reprezentujący niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce, w tym, w imieniu samorządu Gminy Zakliczyn, Burmistrz Dawid Chrobak.

celeelektro Rozwój sektora elektromobilności w Polsce jest jednym ze strategicznych projektów zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, uchwalonej przez Radę Ministrów.
- Porozumienie oznacza, że elektromobilność znajduje się na najlepszej drodze, żeby stać się kołem zamachowym reindustrializacji naszej gospodarki i pozytywnym przykładem budowania w Polsce przemysłu przyszłości - powiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów. – Dynamiczny rozwój branży e-busów, czy szerzej mówiąc – polskiej branży elektromobilności, to nie tylko czystsze powietrze w naszych miastach. To przede wszystkim tysiące nowych, wysoko płatnych miejsc pracy dla polskich specjalistów, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększenie zdolności eksportowych Polski, bo przecież polskie e-busy już zdobywają rynki nie tylko europejskie, ale i światowe. Wiemy, że konkurencja jest wymagająca, chcemy jednak aby polska branża elektromobilna w perspektywie kilku lat stała się istotnym elementem nowej światowej rewolucji przemysłowej – dodał wicepremier Morawiecki.
Jarosław Gowin - wicepremier i minister nauki i szkolnictw wyższego zaznacza, że na elektromobilność stawia coraz więcej europejskich miast: - Holendrzy wyznaczyli sobie ambitne zadanie, aby do 2025 roku sto procent ich miejskiego taboru stanowiły bezemisyjne, zielone autobusy. Dzięki spójnemu i ponadresortowemu projektowi polskie miasta mogą wyprzedzić europejskich prymusów. Przyczyni się do tego w znacznym stopniu program „Bezemisyjny transport publiczny", uruchomiony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, czyli agencję wykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dzięki niemu na ulicach polskich miast pojawią się nowoczesne pojazdy, będące wytworem polskiej myśli technicznej.
Michał Kurtyka, szef Programu Elektromobilność 2025: - Chodzi nam o zaangażowanie dzisiejszych i przyszłych miast - sygnatariuszy naszego porozumienia we wszystkie inicjatywy związane z rozwojem elektrycznego transportu miejskiego i samochodów elektrycznych. Chcemy razem wypracować rozwiązania, z których wspólnie będziemy korzystać – podkreślił wiceminister energii.

Na koniec 2016 roku autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie, 31 e-busów jeździ obecnie po ulicach pięciu polskich miast: Warszawy (20 autobusów elektrycznych), Krakowa (6), Inowrocławia, Jaworzna (2) oraz Lublina (1). Zgodnie z planami polskich samorządów oraz prognozami rządowymi, za pięć lat, po ulicach polskich miast i gmin będzie jeździć ok. tysiąca autobusów z napędem elektrycznym. Już teraz sygnatariusze porozumienia zadeklarowali chęć zakupu w sumie 780 autobusów elektrycznych.
Burmistrz Dawid Chrobak liczy na rozwój taboru elektrycznych autobusów w naszej gminie. - To, że Gmina Zakliczyn jest jednym z 41 samorządów, które biorą udział w rządowym Programie Rozwoju Elektromobilności 2025 jest dla nas bardzo dużym wyróżnieniem. Chcemy przede wszystkim dotrzeć do tych miejscowości w gminie, gdzie komunikacja zbiorowa zapewniana przez prywatnych przewoźników nie jest na wystarczającym poziomie. Najważniejszą sprawą w organizacji transportu zbiorowego w naszej gminie jest zapewnienie naszym mieszkańcom i turystom możliwości swobodnego dotarcia do Zakliczyna. Takie rozwiązanie daje możliwość wybrania dalszego kierunku podróży (Tarnów, Brzesko, Kraków).
Oprócz kwestii zwiększenia udziału elektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej, ważny jest aspekt współpracy dotyczący zaplanowania i zbudowania infrastruktury do ładowania autobusów i samochodów elektrycznych, wspólny udział w pracach badawczo–rozwojowych czy przygotowanie księgi dobrych praktyk przy wprowadzaniu w polskich samorządach elektrycznego transportu miejskiego i samochodowego. Na początek konieczna jest ustawa, przygotowana po konsultacjach z samorządami. w drugiej fazie projektu, tj. w latach 2019-2020 w wybranych aglomeracjach zbudowana zostanie infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych. Zintensyfikowane zostaną zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych. W III fazie (2020-2025) zakłada się stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności i wycofywanie instrumentów wsparcia. Program e-bus ma na celu budowę ekosystemu, który przyczyni się do powstania polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld złotych rocznie i tworzącego ok. 5 tysięcy nowych miejsc pracy. Będzie także impulsem dla „skoku cywilizacyjnego" opartego na rozwiązaniach przemysłu 4.0 (tak zwana rewolucja przemysłowa 4.0 to przejście do systemów cyber-fizycznych). Zamiarem jest stworzenie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji i dojrzałego technologicznie. Aspiracją programu jest docelowa sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku.

Marek Niemiec

(źródło: Ministerstwo Rozwoju)

Partner zakliczyninfo

TKK

 

Warto zobaczyć

Archiwum

Rozlicz PIT Online z PITax.pl dla OPP.
Projekt realizujemy we współpracy z IWOP.

© Oficjalny Portal Internetowy Głosiciela. Wszelkie prawa zastrzeżone.